Julkaistu 11.4.2020 06:00

Kenraalin pääsiäistervehdys 2020

Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan, vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet. Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen. Jesaja 53:4–6

Pääsiäisen sanoma on syvällisin,totuudellisin, mullistavin, elvyttävin sanoma, jonka ikinä voimme kuulla, johonvoimme vastata ja johon voimme ottaa osaa. Lyhyesti sanottuna pääsiäisen kertomuksessa huipentuu Jumalan pelastussuunnitelma ihmiskunnan armahtamiseksi ja ihmistenja Jumalan suhteen palauttamiseksi ennalleen. Tällainen ehdoton, uhrautuva rakkaus päästää valloilleen Jumalan armon ja anteeksiannon. Meidän tulisi kokea ihmetyksen ja kunnioituksen täyttämää rajatonta iloa, juhlia uudelleen löydettyä vapauttamme ja elää uudessa kehittyvässä suhteessa Kaikkivaltiaaseen.

Näissä Jesajan kirjan säkeissä näemme, mitä Jumala ontehnyt meille Jeesuksessa. Menemällä ristille Jeesus tekee jotain äärimmäisen myönteistä, mutta sen takia hänsaa kärsiä kipua, pilkkaa, rikkonaisuutta jajoutuu eroon Isästä, jonka lähellä on ollut ikuisuuden. Jeesus ottaa kantaakseen kaiken negatiivisen, tuhoavan ja tuskallisen. Tämä todellisen,rajoituksettoman ja uhrautuvan rakkauden osoitus on ihmiskunnan historiassa ainutlaatuinen.

Kunluemme Jeesuksesta ja mietimme hänen taakkaansa, mielemme alkaa vallata helpotuksen, huojennuksen ja vapaudentunne. Jeesus ottaa vastaan kipumme ja kantaa surumme. Kyllä, tässä näemme vilahduksen Jeesuksesta Sanana, joka ”tuli lihaksi” (Joh. 1:14) – jokaon kokonaan ihminen ja kokonaan jumalallinen – ; hän ymmärtää heikkoutta, rikkinäisyyttä ja epätäydellisyyttä henkilökohtaisella tasolla. Vaikka toteamme tämän, meidän tuleeymmärtää, että siinä ei suinkaan ole kaikki.

Jeesusei pelkästään samaistu meihin. Hän ottaa heikkoutemme, kipumme ja surumme, jotta meidän ei tarvitse kantaa niitä. Yhdistä alun jakeet Filippiläiskirjeen kohtaan 4:6–7 (”Älkääolko mistään huolissanne...”) ja 1. Pietarin kirjeen kohtaan 5:7 (”Heittäkää kaikki murheenne hänen kannettavakseen, sillä hän pitää teistä huolen”) ymmärtääksesi paremmin, mitä meille tarjotaan Jeesuksen kautta. Mieti taas sitä, mitä Jeesukselle tapahtuu – hänet lävistetään, ruhjotaan, häntä rangaistaan ja haavoitetaan. Miksi Jeesus hyväksyisi sen kaiken? Miksi Jumala antaisi ainoan Poikansa kestää sen kaiken?

Jesajan jakeiden lukeminen uudestaan valaisee sitä, mitä me saamme tämän uhrin kautta –rauhaa ja parantumista itsellemme. Jeesukseen kohdistettu rangaistus tuo meille rauhan. Koemme parantumisen, koska Jeesusta haavoitettiin. Se meneemelkein yli ymmärryksemme,mutta kauhistuttavan kivulias hetki tuo meille paranemisen ja karmaisevan väkivaltainen teko tuo meille ikuisen rauhan.

Tämä epäreilua vaihtokauppaa muistuttava tapahtuma kertoo Jumalan tuhlailevasta ja ansaitsemattomasta suosiollisuudesta, jota kutsumme armoksi. Tapahtuma on perustavanlaatuisen teologinen, uhrauksellinen ja Jumalan ja ihmisten väliseen liittoon liittyvä.

Vanhan testamentin uhraussäännöt ja -tavat ovat syntiemme ja epätäydellisyytemme sovittamista varten. Ristillä Jumalan tahraton lammas antaa viimeisen uhrin johdattaen meidät uuteen armoon ja pelastukseen.

Meillä on rauha Jumalan kanssa, koskaJeesus saavutti kaiken tämän, ja rauhan saa uskomalla Jeesukseen (ks. Room. 5:1:”Kun nyt Jumala on tehnyt meidät, jotkauskomme, vanhurskaiksi, meillä onHerramme Jeesuksen Kristuksen ansiosta rauha Jumalan kanssa.”).Kyllä, niin yksinkertaista se on – meidän ei tarvitse tehdä asiasta monimutkaista!

Pääsiäisen kertomus ei pääty Golgatalle. Pääsiäissunnuntaissa on kyse ylösnousemuksesta ja uudesta elämästä. 2. Korinttilaiskirjeen kohdassa 5:17 meille muistutetaan, että ”Jokainen, joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle!” Vanha todellisuus, jossa olemme synnin vankeja ja kuolema on lopullinenvihollisemme, on kadonnut! Pääsiäissunnuntaina nousemme uuteen elämään Kristuksessa – tuo uusi elämä on ikuista elämää, se vahvistaa voiton synnistä ja kuolemasta, se sisältää parantumisemme ja eheytymisemme, se on elämää syvässä rauhassa (Jesaja 26:3: ”Sille, jonka mieli on luja ja vakaa, sinä turvaatrauhan, kun hän turvautuu sinuun”).

Tänä pääsiäisenä voit kokea parantumisen ja eheyden Kristuksessa. Sen takia Jeesus tuli maailmaan. Sitä Jumala sinulle eniten haluaa.


BrianPeddle
kenraali
Pelastusarmeijan kansainvälinen johtaja

Kuvitus: Boonyachoat

Jesajan säkeet heräävät elooon laulussa”Surely He Has Borne Our Griefs”, tässä Govan Songstersin esittämänä: 


Tilaa Sotahuuto itsellesi tai ystävällesi

Sotahuuto kertoo Pelastusarmeijan maailmanlaajuisesta työstä ja tarjoaa artikkeleissaan hyvää sanomaa.

Tilaa Sotahuuto tästä