Julkaistu 1.12.2015 11:00

Joulun sanoma seimessä

”Hän kapaloi lapsen ja pani hänet seimeen” (Luukas 2:7)
Jouluperinteet vaihtelevat eri kulttuureissa, mutta jouluseimi ehkä on se perinne, jossa selvimmin tiivistyy joulun sisin sanoma.

Saamme mennä ajassa kauas taaksepäin, aina 1000-luvulle asti, löytääksemme varhaisimmat todisteet siitä perinteestä, jota nykyään kutsumme jouluseimeksi. Silloin Jeesuksen syntymään liittyviä tapahtumia kuvasivat useimmiten elävät eläimet ja ihmiset. Jouluna 1223 rakennettiin ´Betlehem´ metsikköön Greccion kylässä vajaan sadan kilometrin päässä Roomasta. Siellä haluttiin tehdä eläväksi ensimmäisen jouluyön tapahtumat. Luolaan vietiin eläinten seimi ja aitoa tunnelmaa lisäsivät vielä härkä ja aasi. Monien mielestä juuri tämä perinne oli meidän päiviemme jouluseimien edeltäjä. Elävästä joulukuvaelmasta siirryttiin vähitellen keskiajalla seimiasetelmiin, joissa oli paikallaan pysyvät hahmot. Vanhin tunnettu seimiryhmä laitettiin esille Santa Maria Maggioren kirkkoon Rooman ulkopuolella v.1291.

Suomen vanhin tunnettu jouluseimi on 1800-luvun alkupuolelta ja se on Turun Tuomiokirkossa. Jeesuksen syntymää kuvaavassa asetelmassa on paljon pieniä ja helposti rikki meneviä hahmoja. Joosefin, Marian ja Jeesus-lapsen lisäksi siinä on tallin eläimiä sekä valkoinen kyyhkynen, joka kuvaa Pyhää Henkeä. Pyhä perhe on valmistettu vahasta, eikä sitä sen tähden voi asettaa lähelle lämmönlähdettä. Sen vuoksi on aivan erityisen hienoa, että seimiasetelma on edelleen niin hyvin säilynyt.

Kaikkialla maailmassa on nykyisin jouluseimiä, jotka kertovat joulun syvällisimmästä merkityksestä. Jokainen kulttuuri, kirkko tai perhe antaa oman leimansa seimiasetelmaan, siihen miten kuvataan ja rakennetaan talli, paimenten niitty ja tietäjien matka itäisiltä mailta. Myös käytetyt materiaalit vaihtelevat harvinaisista puulaaduista aina tyhjiin pahvilaatikoihin tai kierrätysmuoviin, mutta olipa materiaali sitten vanhaa tai uutta, seimen hahmot kertovat samaa pyhää kertomusta. Monissa kirkoissa ja seurakunnissa voivat jumalanpalveluksissa kävijät nähdä, miten Betlehemin maisema pienoiskoossa rakentuu hitaasti ja kasvaa esiin neljän adventtisunnuntain aikana. Yksi seimeen liittyvä perinne kaikkialla maailmassa on, että itse seimikaukalo tallissa on tyhjä joulupäivän aamuun saakka. Sinä yönä Jeesus syntyy ja vasta silloin, joulun tärkeimmällä hetkellä asetetaan pieni vastasyntynyt lapsi seimen oljille. Joulun sanoma vuonna 2015 on yhtä selkeä ja todellinen kuin silloin, kun se kuultiin paimenten kedolla ensimmäisenä jouluyönä: ”Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra. Tämä on merkkinä teille: te löydätte lapsen, joka makaa kapaloituna seimessä.” (Luuk. 2:11─12)

Eva Kleman
eversti 


Tilaa Sotahuuto itsellesi tai ystävällesi

Sotahuuto kertoo Pelastusarmeijan maailmanlaajuisesta työstä ja tarjoaa artikkeleissaan hyvää sanomaa.

Tilaa Sotahuuto tästä