Julkaistu 1.11.2019 06:00
iCare secondhand -myymälät Hyväntekeväisyyden sydämessä
Pelastusarmeijan kirpputorit ja
kierrätystoiminta on ollut osa suomalaista katukuvaa 1960-luvulta lähtien, ja
se on kasvanut Suomen laajimmalle levinneeksi secondhand-ketjuksi. Viime
vuosina termien ”kirpputori” ja ”kierrätys” luonne on kovasti muuttunut, ja
kirpputorimme ovatkin siirtymässä uuteen, raikkaaseen iCare secondhand -hyväntekeväisyysmyymälöiden
aikakauteen. Tänään perjantaina 1.11. kauppakeskus Willassa Hyvinkäällä avautuu ensimmäinen myymälä. Sotahuuto esitti Pelastusarmeijan
secondhand-hyväntekeväisyysmyymälöistä vastaavalle Harri Lehdelle kysymyksiä
tästä uudesta konseptista.
Mistä ajatus uuteen konseptiin sai alkunsa?
– Kirpputori-sanasta luopuminen on ollut tapetilla jo pitkään, ainakin viimeiset viisi vuotta. Kirpputori on terminä ongelmallinen, sillä se on käsitteenä kovin laaja – on itsepalvelukirpputoreja, nettikirppareita, huutokauppoja ja vintage-shoppeja. Kirpputorista on tullut myös ihmisten omatoimisen myynnin kanava. Meidän toimintamme perustuu myymälöille.
– Muissa Pohjoismaissa Pelastusarmeijan secondhand-myymälät eivät ole käyttäneet termiä kirpputori enää aikoihin. Ruotsissa toimii Myrorna ja Norjassa Fretex. Kolmisen vuotta sitten Viron Pelastusarmeijassa aloitettiin iCare-myymälät. Kävin tutustumassa niihin, ja siitä lähti ajatus yhdistää molempien maiden secondhand-toiminta saman nimen alle. Olemmehan samaa territoriota. Siitä saimme alkusysäyksen. Pelastusarmeijan johtajisto näytti vihreää valoa, ja aloimme suunnitella suomalaista logoa, ulkoasua ja myymäläkonseptia. Nimi ja logo ovat nyt Pelastusarmeijan rekisteröityjä tuotemerkkejä.
Miksi aika on nyt oikea tälle muutokselle?
– Olemme luopumassa myös kierrätys-sanan käytöstä. Tämän parinkymmenen vuoden aikana, kun termi on ollut meillä käytössä, sen merkitys on kovin muuttunut. Nykyisin kierrätys mielletään helposti kotitaloudessa syntyvien jätteiden hävitykseksi tai uusiomateriaalien käytöksi. Se ei kerro enää siitä, mitä teemme. Se antaa asiakkaalle väärää signaalia, sillä keskitymme hyväkuntoisten käytettyjen tavaroiden jälleenmyymiseen, emme materiaalien uudelleenkäsittelyyn. Samalla haluamme kirkastaa ajatusta lahjoittamisesta. Lahjoittamalla laadukasta voi tukea hyväntekeväisyystyötämme parhaiten.
Voitko selventää, mitä tämä uusi hyväntekeväisyysmyymäläkonsepti sisältää?
– Hyväntekeväisyys on asian sydämessä. Sitä kuvastavat myös iCaren nimi ja logo – välittämistä ja lähellä oloa. iCare secondhand -hyväntekeväisyysmyymälät tulevat kuulumaan Pelastusarmeijan varainkeruuhankkeisiin samalla tavoin kuin Joulupata, Auta ihmistä ja muut kampanjamme. Haluamme tuoda selvemmin esille olevamme osa Pelastusarmeijan hyväntekeväisyystarjontaa. Kun asiakas ostaa tai lahjoittaa meille tuotteen, tuotto menee hyväntekeväisyystyöhömme, jonka avulla pystymme auttamaan Suomen vähävaraisia.
– Ostamalla teet lahjoituksen, ja samalla saat siitä vastineen. Saat kaksinkertaisen hyvän olon – tuet hyvää asiaa ja saat haluamasi kivan tuotteen.
Miten muutos tulee näkymään myymälöissä?
– Myymälämme tulevat kokemaan kasvojenkohotuksen muutoksen myötä. Ulkoasu raikastuu ja tuotevalikoima selkeytyy – jatkossa myymälät tulevat keskittymään vaatteisiin, asusteisiin ja kodin pientavaroihin. Nykyään ihmiset myyvät omatoimisesti eteenpäin nettihuutokauppojen ja facebook-kirppariryhmien avulla huonekalut ja muut isommat tuotteet. Siihen liittyy paljon myös vaihdannaistaloutta, mikä on erinomainen asia. Kodin sisustuksen kentällä Ikea on myös aloittanut huonekalujen vuokraamisen. Kaikki tämä on vähentänyt toimintaamme huonekalujen kanssa, ja siksi niiden osuus valikoimissamme supistuu. Kaiken kaikkiaan muutosta ohjaa filosofia selkeydestä ja siitä, että pystymme ohjaamaan maksimaalisen avun hyväntekeväisyyteen.
– Ensimmäiset uudet myymälät avautuvat marraskuun alussa Kauppakeskus Willaan Hyvinkäälle ja Kauppakeskus Tavastilaan Hämeenlinnaan. Vuodenvaihteessa avautuu myymälä Jämsän keskustaan. Ensi vuonna aloitamme muutokset muissa myymälöissämme – ne muuttuvat yksi kerrallaan iCare-hyväntekeväisyysmyymälöiksi. Mahdollisimman reipas siirtymä on tavoitteemme, mutta koska haluamme tehdä asiat viimeisen päälle, emme kiirehdi. Myös uudet liiketilat ovat mahdollisia.
Kenelle iCare-myymälät on suunnattu?
– Aivan kaikille! Mutta naiset ovat olleet aktiivisin asiakaskuntamme, ja uskon, että näin tulee olemaan jatkossakin. Toivomme raikkaan ilmeen houkuttelevan myös uusia, nuoria asiakkaita.
Vaikuttaako muutos kanta-asiakkuuteen?
– Mobiili kanta-asiakaskorttimme pysyy samana, vain ulkonäkö päivittyy ajallaan uuteen ilmeeseen. Aktiivisuutta tulemme lisäämään, joten kannattaa olla hereillä, sillä mobiilikorttiin on tulossa vaihtuvia, erinomaisia tarjouksia!
Secondhand-toimintaamme on liittynyt myös vapaaehtoistyö. Säilyykö mahdollisuus jatkossa?
– Ilman muuta! Kaikki vapaaehtoiset ovat tervetulleita! Se kuuluu meidän toimintaperiaatteisiimme. Jos haluat tulla auttamaan tällä tavoin, niin lämpimästi tervetuloa. Monelle se on ollut kiva henkireikä – mukavaa tekemistä ja paljon ihmiskohtaamisia. Rohkeasti vain yhteydenottoa meidän suuntaan:
pelastusarmeija.fi/auta/ vapaaehtoistyo-suomessa
Ajatuksesi tulevaisuudesta?
– Aika näyttää! Toivomme asiakkaiden löytävän meidät ja tämän hyväntekeväisyyden ajatusmaailman. Tervetuloa tutustumaan ja tekemään hyvää!
Toni Kaarttinen
Kuva: iCare-konseptikuvat & Toni Kaarttinen
Lisätietoa: icare-secondhand.fi
Tilaa Sotahuuto itsellesi tai ystävällesiSotahuuto kertoo Pelastusarmeijan maailmanlaajuisesta työstä ja tarjoaa artikkeleissaan hyvää sanomaa. |